Nieuwe verkeersvisie
Hoeveel meer auto’s kan Laren aan? Wat doen we
om het doorgaand (sluip-)verkeer tegen te gaan en
hoe weren we zware vrachtauto’s zoveel mogelijk
uit het centrum? Hoe creëren we meer ruimte voor
voetgangers en fietsers? Rondom Laren wordt fors
gebouwd, in Crailo, Eemnes en langs de hele A-27
van Almere tot aan Utrecht. Hoe gaan al die nieuwe
bewoners straks rijden, met de auto, het OV of met
de fiets? Moet de maximumsnelheid verder omlaag?
Juist meer of minder asfalt in plaats van bakstenen?
Die en meer vragen staan komende maanden cen-
traal in de gemeenteraad en in het gesprek met alle
inwoners en ondernemers van Laren. De VVD heeft
voorzichtig positief geoordeeld op het conceptplan
dat voorligt. Het ‘leitmotiv’ voor de VVD is betere
veiligheid voor alle verkeersdeelnemers naast veel
meer handhaving tegen overtreders. Als derde punt
moet al het verkeer dat niet in Laren hoeft te zijn
zoveel mogelijk buitenom worden geleid. Vrachtau-
to’s moeten kleiner en alleen nog toegelaten wor-
den buiten de spits. Het hete hangijzer is of betaald
parkeren moet worden ingevoerd.
Volgens de VVD kost dat laatste meer aan controle
en ergernis dan we eraan verdienen. En Amsterdam-
se tarieven willen we niet. Het is ook niet gastvrij
voor de bezoekers aan onze musea, winkels en hore-
ca: iets wat Laren juist populair maakt.
Alle plannen zijn nog niet vastgesteld. Heeft u idee-
ën, help ons dat met úw visie en doe mee aan het
gesprek over de nieuwe verkeersvisie voor Laren!
Erik Koldenhof
Fractievoorzitter