Nieuwe verkeersvisie Laren

Erik Koldenhof schreef in het Larens Journaal van 18 april 2025

Nieuwe verkeersvisie


Hoeveel meer auto’s kan Laren aan? Wat doen we

om het doorgaand (sluip-)verkeer tegen te gaan en

hoe weren we zware vrachtauto’s zoveel mogelijk

uit het centrum? Hoe creëren we meer ruimte voor

voetgangers en fietsers? Rondom Laren wordt fors

gebouwd, in Crailo, Eemnes en langs de hele A-27

van Almere tot aan Utrecht. Hoe gaan al die nieuwe

bewoners straks rijden, met de auto, het OV of met

de fiets? Moet de maximumsnelheid verder omlaag?

Juist meer of minder asfalt in plaats van bakstenen?

Die en meer vragen staan komende maanden cen-

traal in de gemeenteraad en in het gesprek met alle

inwoners en ondernemers van Laren. De VVD heeft

voorzichtig positief geoordeeld op het conceptplan

dat voorligt. Het ‘leitmotiv’ voor de VVD is betere

veiligheid voor alle verkeersdeelnemers naast veel

meer handhaving tegen overtreders. Als derde punt

moet al het verkeer dat niet in Laren hoeft te zijn

zoveel mogelijk buitenom worden geleid. Vrachtau-

to’s moeten kleiner en alleen nog toegelaten wor-

den buiten de spits. Het hete hangijzer is of betaald

parkeren moet worden ingevoerd.

Volgens de VVD kost dat laatste meer aan controle

en ergernis dan we eraan verdienen. En Amsterdam-

se tarieven willen we niet. Het is ook niet gastvrij

voor de bezoekers aan onze musea, winkels en hore-

ca: iets wat Laren juist populair maakt.

Alle plannen zijn nog niet vastgesteld. Heeft u idee-

ën, help ons dat met úw visie en doe mee aan het

gesprek over de nieuwe verkeersvisie voor Laren!


Erik Koldenhof

Fractievoorzitter